Monday, October 17, 2011

Bila minat berniaga?

Bagi diriku, minat berniaga sudah lama ada dalam diriku sejak aku dibangku sekolah rendah lagi..Bila difikir-fikirkan balik kelakar pun ada..boleh gelak sengsorang aku dibuatnya.. Mana taknya, segala apa yang ada di rumah yang mana boleh dijual aku akan jual..keropok ikan kalau ayahku beli..laju je aku goreng..aku sanggup tak makan keropok tu, walaupun alahai sedapnya kalau di makannn..tapi semangat aku menjual untuk dapatkan duit poket mengatasi segala2nya..duit tu bukannya aku buat belanja pun..tapi kusimpan sebagai tabungan..hahaha..org kate jimat cermat.. sambung cite pasal keropok.. setelah keropok ikan tu digoreng aku masukkan ke dalam plastik putih tu..biasanya plastik putih tu mesti besar kan..masa tu manalah ada plastk khas nak bungkus kopok..aku kan kecik lagi mane nak dapat..guna jelah plastik yg agak elok sikit yg ader kat umah tu..apa kubuat? kalau plastik tu besar, sebelum kupotong aku lipat dulu bahagian yg aku perlukan, aku lurutkan plastik tu kasik tajam tepinya senang aku nak seal nanti..pastu aku seal guna api lilin..lebihan plastik tu aku gunting kasi cantik..jadi dapatlah saiz plastik yg sesuai tuk kopok aku tu..walaupun masa tu aku budak lagi tapi aku suka benda yg cantik2 n kemas2..lagi2 untuk barang jualan mestilah kena cantik dan kemas baru orang berminat nak beli.. Sampai sekolah, aku tanyalah sesiapa yang nak beli kopok aku tu..memula aku tanya dulu..bila org tanya mana.. baru aku tunjukkan..almaklum..berniaga dalam sekolah..berniaga sembunyik2.."underground" hehhe..alhamdulillah ade je org yang nak membeli..satu paket ku jual 30 sen..bukan banyak pun aku bawak, kekadang 3 pek jek..jadilahkan..dapat 0.90sen..ehh banyak tu..masa tu lah.. Ni satu lagi..kalau akak2 ku beli asamkan..alahh asam mangga yang warna kuning tu..brand miaw2 kalau tak silap..biasa kat kedai digantung2 tu..rm 2.20 sepeket..haahh...inipun boleh jadi barang jualan aku..hahhah...kalau akak aku tahu ni..pecah tembelang aku..heheh..memula tu bila akak aku bukak aku makanlah jugakan..makan 1 je..yang lain yang aku amik tu bukan untuk dimakan,tapi aku masukkan dalam plastik seal macam kopok tu jugak dan jual..hehhe...kalau korang nak tau..padahal aku punyalah suka asam tu.. tapi aku korbankan nafsu makanku semata-mata untuk dapatkan duit..ni pun bukan banyak yang kudapat jual, dapat 2 plastik kecik pun jadilah..dapat gak 40sen..sepeket ku jual 20sen..jadilah...hehehe... Kalau musim rambutan tu..rambutanlah pulak jadi sumber pendapatan aku..heheh..pulak tu kat umah aku ada pokok rambutan gading..yang colour kuning tu..uhh sedap tu..jarang jumpe..maklum kat kg biasa ada rambutan merah tu..org panggil rambutan budak sekolah..tapikan kalau dapat rambutan batu fuhhhh sedapnye..kulitnya warna merah pekat..isinya pejal..ranggup..susah nak jumpe org jual sekarang nih..rambutan lak ku jual 6biji 30sen..hahhah.. amacam? best tak idea bisness aku masa sekolah..hah..kalau korang ader kenangan dulu2 masa berniaga di sekolah bolehlah kongsikan di sini ye..ok..jumpa lagi...

2 comments:

  1. bagus tu...teruskan minat tu mana tahu suatu hari nanti HFdelight terkenal.insyaallah dimana ada kemahuan disitu ada jalan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq atie..puyelah lame tak update blog ye..baru perasan ade comment..insyaallah amin...

      Delete